Veel klanten zien de bibliotheek als een duurzame instelling, zo blijkt uit een flitspeiling van het BiebPanel. Vooral het feit dat ze er materialen kunnen lenen in plaats van te kopen, scoort hoog.
Daarnaast presteren digitale diensten als e-books en luisterboeken in de ogen van de klanten goed op duurzaamheid. Ook het kunnen kiezen of ze een bon uitprinten en dat de afgeschreven boeken weer worden verkocht, worden vaak genoemd. Verder wordt belangrijk gevonden dat de bibliotheek goed per fiets of per openbaar vervoer bereikbaar is.
Een kleine helft van de panelleden geeft aan wel behoefte te hebben aan extra informatie over met name de onderwerpen voeding, kopen van spullen in het huishouden en energie en isolatie van de woning.
Een derde zegt een repaircafé te willen bezoeken als de bibliotheek dit zou organiseren; een kwart is geïnteresseerd in een lezing over duurzaamheid.
Saillant detail is dat frequente bezoekers van de bibliotheek vinden dat zij duurzamer leven (dan niet frequente bezoekers).
BiebPanel is een platform waar bibliotheekleden en -bezoekers hun mening kunnen geven over zaken rond de bibliotheek. Het hele onderzoek is te lezen op www.bibliothekendrenthe.nl.
Foto: Zbynek Burival via unsplash.com