De bibliotheken in Drenthe deden mee aan de proef met hulp rond de CoronaMelder app. In 10 dagen hielpen zij mensen verder die vragen hadden over de app. Bibliotheek Zuidlaren was er een van.
Lokaal coördinator Jolanda Felix-van Keulen vertelt over de ervaringen met de pilot: "mensen die in de bibliotheek komen, willen de app gewoon geïnstalleerd hebben. Vanuit Biblionet Drenthe zijn wij half augustus benaderd of we mee wilden doen en hebben we ja gezegd. In een paar dagen tijd is alles in gang gezet. Biblionet Drenthe heeft de publiciteit geregeld. Ook hebben alle medewerkers informatie ontvangen, want iedereen moet natuurlijk goed op de hoogte zijn. We hebben niet gekozen voor een specifieke groep; de dienstverlening is voor het algemene publiek. 30 van de 39 vestigingen in Drenthe deden mee.
"Op die eerste woensdag was ik zelf aanwezig in Eelde. Er kwamen meteen al 4 mensen binnen. Het was mooi weer, zij waren aan het fietsen en dachten 'kom, we gaan eens kijken'. Een van hen was nog nooit in de bibliotheek geweest!
We hadden vooraf bepaald dat we niet in discussie zouden gaan over de vraag of iemand wel of niet de app moet installeren. Dat is aan de mensen zelf, op basis van informatie die wij konden geven. We zouden vooral helpen met het installeren van de app. Idee was om uit te leggen hoe dat werkt en het de mensen zelf te laten doen. Maar in de praktijk werkte dat toch net iets anders. Het was zelfs af en toe hilarisch. We hadden toen al kuchschermen in de bibliotheek. Mensen konden ons daardoor soms niet goed verstaan en dan kwam het erop neer dat we het toestel overnamen en de app zelf installeerden.
Bij 3 van deze 4 eerste bezoekers ging dat installeren heel makkelijk; bij de laatste niet. Dat gebeurde vaker en de oorzaak is een ouder toestel waarop je de app niet kunt installeren. In zo'n geval verwezen we mensen door naar het landelijke nummer, waar ze dit konden verifiëren."
"Ik zie deze hulp als deel van de maatschappelijke functie van de bibliotheek. Dit moet nog meer gaan leven. Ook in het algemeen zijn mensen doorgaans ontzettend blij met hulp in de bibliotheek."
Lees het hele artikel op bibliotheeknetwerk.nl
Foto: Jolanda Felix-van Keulen