De leescoördinator vervult een belangrijke rol in het programma de Bibliotheek op school. Deze speciaal opgeleide leerkracht is de schakel tussen de basisschool en de bibliotheek. Samen verbeteren we het onderwijs en moedigen we lezen aan, zowel op school als thuis.
Zoek jij innovatieve oplossingen voor de uitdagingen waarmee de bibliotheek te maken heeft? Wil je de doelgroep centraal stellen bij alles wat je doet? Projecten laten opbloeien met meer creativiteit? Dan is de cursus Design Thinking+ iets voor jou! Krijg inzicht in innovatieprocessen, activeer je designers-mindset, leer nieuwe creatieve technieken inzetten en ontdek hoe je meer mensgericht kunt werken in projecten binnen en buiten de bibliotheek.
In Nederland hebben veel mensen boven de 18 jaar moeite met lezen, schrijven, rekenen en/of digitale vaardigheden. Bibliotheken proberen hen verder te helpen met bijvoorbeeld cursussen. Maar die stap blijkt voor mensen soms lastig. Wie is die Nederlandstalige laaggeletterde (NT1’er) eigenlijk? Waar vinden we ze en hoe kunnen we ze bereiken? Daarover organiseerde Biblionet Drenthe op maandagochtend 23 mei een inspiratiesessie in Bibliotheek Hoogeveen.
Cleo Buirs van de St. Josephschool in Zandberg (gemeente Borger-Odoorn) heeft op woensdag 13 april de provinciale finale van De Nationale Voorleeswedstrijd gewonnen. Esther Afman, leerlinge van Volta uit Beilen, won de voorleeswedstrijd voor brugklassers 'Read2Me! 2022'.